Co to jest Google Analytics?

Je艣li jeste艣 posiadaczem witryny internetowej, zapewne interesuje Ci臋 kto, sk膮d i jak trafi艂 na Twoj膮 stron臋. 

W zale偶no艣ci od bran偶y mo偶emy by膰 zainteresowani r贸偶nymi aspektami, ale pytania zadawane przede wszystkim to:

  • z jakiego miasta mamy najwi臋cej klient贸w?
  • z jakiego 藕r贸d艂a mamy najwi臋cej ruchu
  • kt贸re materia艂y na naszej stronie s膮 najbardziej warto艣ciowe?
  • w jakim wieku i jakiej p艂ci s膮 osoby odwiedzaj膮ce?
  • jakie 藕r贸d艂o ruchu przynosi nam najwi臋cej korzy艣ci biznesowej?

Odpowiedzi膮 na te pytania s膮 systemy do mierzenia i analizowania ruchu na stronach internetowych. 

Na rynku jest wiele narz臋dzi, r贸wnie偶 tych p艂atnych, jednak najpopularniejszym od wielu lat pozostaje darmowy Google Analytics wchodz膮cy w sk艂ad Google Marketing Platform. Na nim skupimy si臋 w tym wpisie.

Jak zainstalowa膰 Google Analytics?

Aby zainstalowa膰 Google Analytics nale偶y rozpocz膮膰 od za艂o偶enia konta. 

W trakcie tworzenia us艂ugi zostaniesz poproszony o wgranie odpowiedniego kodu javascript na swoj膮 witryn臋. 

Je艣li nie wiesz jak to zrobi膰 najlepiej zle膰 to innej osobie z do艣wiadczeniem, poniewa偶 ingerowanie w kod witryny mo偶e sko艅czy膰 si臋 jej awari膮. 

Po w艂a艣ciwym zainstalowaniu kodu mo偶esz zacz膮膰 艣ledzi膰 osoby odwiedzaj膮ce witryn臋.

Struktura konta

Konto Google Analytics posiada struktur臋 opart膮 o us艂ugi oraz widoki. Je艣li posiadasz w swojej firmie kilka witryn, nie musisz zak艂ada膰 dla ka偶dej z nich osobnego konta. 

Wystarczy, 偶e stworzysz kolejn膮 us艂ug臋.

Nowa us艂uga to nowy kod 艣ledzenia, czyli maj膮c dwie witryny tworzysz dwie us艂ugi i dla ka偶dej z nich otrzymujesz odr臋bne dane o ruchu.

Na poziomie us艂ugi mo偶esz tworzy膰 widoki. Dobr膮 praktyk膮 jest pozostawi膰 w niezmiennej postaci widok g艂贸wny o nazwie 鈥淲szystkie dane witryny鈥.

Aby u艂atwi膰 sobie analiz臋 mo偶esz tworzy膰 widoki z r贸偶nymi filtrami. Przyk艂adowo, cz臋sto filtrowane s膮 numery ip u偶ywane wewn膮trz firmy.

Nowy widok tworzony jest tak偶e dla nowych pracownik贸w czy nowych firm, z kt贸rymi podejmujemy wsp贸艂prac臋, kiedy nie chcemy zdradza膰 informacji o ruchu historycznym.

Jak zacz膮膰 korzystanie z Google Analytics?

Czy wszystko zrobili艣my dobrze? Poprawno艣膰 instalacji mo偶esz sprawdzi膰 np za pomoc膮 wtyczki Google Tag Assistant w przegl膮darce Chrome.

Je艣li wszystko dzia艂a, warto jest przej艣膰 przez ustawienia us艂ugi i widoku.

Aby system Analytics wskazywa艂 pe艂niejsze dane nale偶y w艂膮czy膰 us艂ugi Google Signals, Remarketing, a tak偶e raportowanie o danych demograficznych i zainteresowaniach. 

W ustawieniach widoku warto zmieni膰 domy艣ln膮 walut臋 z dolar贸w na polskie z艂ot贸wki.

Opr贸cz mierzenia podstawowych informacji o ruchu, warto tak偶e skonfigurowa膰 cele w witrynie

Celem mo偶e by膰 odwiedzenie strony z danymi kontaktowymi lub wi臋ksze zaanga偶owanie w stron臋 internetow膮.

Dzi臋ki konfiguracji cel贸w dowiesz si臋 wi臋cej o 藕r贸d艂ach ruchu oraz ich warto艣ci dla Twojej firmy.

Jak skonfigurowa膰 cele?

Aby skonfigurowa膰 cele nale偶y przej艣膰 do sekcji 鈥淎dministracja鈥, a nast臋pnie na poziomie widoku wybra膰 鈥淐ele鈥. Dodajemy nowy cel klikaj膮c na czerwony przycisk.

Bez wzgl臋du na to czy utworzymy cel z szablonu czy nie, do dyspozycji b臋dziemy mie膰 nast臋puj膮ce typy:

Wyb贸r typu celu - Google Analytics

Dla przyk艂adu utworzymy cel oparty na odwiedzeniu strony kontaktu, czyli skorzystamy z miejsca docelowego.

Je艣li adres URL wygl膮da nast臋puj膮co: https://mojastrona/kontakt w polu wpiszemy tylko /kontakt

Szczeg贸艂y celu - Google Analytics

Dla pewno艣ci, gdyby w adresie wyst膮pi艂y jakie艣 parametry zaznaczmy 鈥淶aczyna si臋 od鈥. Je艣li posiadasz ju偶 ruch na witrynie mo偶esz skorzysta膰 z wbudowanej weryfikacji celu.

Zach臋cam Ci臋 do konfiguracji cel贸w bardziej zaawansowanych z wykorzystaniem Google Tag Managera. Wi臋cej na ten temat przeczytasz tutaj: [Google Tag Manager – jak korzysta膰?]

Dost臋pne raporty w Google Analytics

Strona g艂贸wna

Na stronie g艂贸wnej mo偶emy przejrze膰 podstawowe metryki oraz elementy, kt贸re wed艂ug systemu Analytics s膮 warte uwagi. Cz臋sto podawane s膮 r贸偶ne anomalie i nieprzewidywalne zmiany w ostatnim okresie. Jest to te偶 miejsce na sugestie ze strony systemu.

Dostosowanie

Raporty w dziale 鈥淒ostosowanie鈥 przeznaczone s膮 dla nieco bardziej do艣wiadczonych u偶ytkownik贸w. Jak wskazuje nazwa mo偶emy pewne elementy dostosowa膰 do w艂asnych potrzeb, czyli wykona膰 r贸偶ne raporty niestandardowe oraz panele informacyjne. 

Oczywi艣cie Google Analytics upraszcza spraw臋 i daje dost臋p do gotowej galerii rozwi膮za艅, wi臋c gotowe raporty przygotowane przez innych u偶ytkownik贸w mo偶esz zaimportowa膰 i dopasowa膰 do w艂asnych potrzeb.

Czas rzeczywisty

Mo偶esz tu podejrze膰 podstawowe dane o u偶ytkownikach witryny w czasie rzeczywistym. Jest do doskona艂e miejsce do sprawdzenia czy wszystko jest skonfigurowane poprawnie.

Odbiorcy

Raporty w tym segmencie s膮 najbardziej rozbudowane, a przy tym interesuj膮ce. Czego mo偶emy si臋 dowiedzie膰 z tych raport贸w:

  • Informacje demograficzne, czyli np wiek i p艂e膰 os贸b odwiedzaj膮cych nasz膮 witryn臋
  • Informacje geograficzne, czyli miasta lub wojew贸dztwa
  • Informacje o urz膮dzeniu – smartfon, komputer stacjonarny lub mo偶e tablet. Wchodz膮c w szczeg贸艂y mo偶esz pozna膰 tak偶e system operacyjny, przegl膮dark臋 internetow膮 czy nawet rozdzielczo艣膰 ekranu urz膮dzenia
  • Informacje o zainteresowaniach
  • Je艣li np prowadzisz bloga mo偶e interesowa膰 Ci臋 d艂ugo艣膰 zaanga偶owania u偶ytkownik贸w

Wszystkie te informacje po uzbieraniu odpowiedniej ilo艣ci danych mo偶e pom贸c Ci w okre艣leniu persony, czyli cech jakie posiada Tw贸j idealny klient.

Pozyskiwanie

Pozyskiwanie to jeden z najwa偶niejszych raport贸w w Google Analytics. To w艂a艣nie w tym miejscu dowiesz si臋 z jakich 藕r贸de艂 posiadasz ruch na swojej stronie. Je艣li posiadasz poprawnie skonfigurowane konwersje mo偶esz por贸wna膰 藕r贸d艂a ruchu wzgl臋dem istotnych dla Ciebie metryk. 

Zachowanie

To zestaw raport贸w pozwalaj膮cych 艣ledzi膰 zachowanie u偶ytkownik贸w na ka偶dej podstronie serwisu. S膮 pomocne, kiedy chcesz dowiedzie膰 si臋, kt贸re tre艣ci na Twojej witrynie s膮 najbardziej warto艣ciowe. Co wi臋cej mo偶esz sprawdzi膰 艣redni膮 pr臋dko艣膰 wczytywania ka偶dej podstrony na urz膮dzeniach u偶ytkownik贸w.

Wa偶nym elementem raport贸w zachowania jest te偶 mo偶liwo艣膰 艣ledzenia zdarze艅 wygenerowanych w Google Tag Manager. Je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej zapoznaj si臋 z artyku艂em na [Google Tag Manager -jak korzysta膰]

Konwersje

Ten zestaw raport贸w skupia si臋 g艂贸wnie na skonfigurowanych przez Ciebie celach. Z raport贸w mo偶esz dowiedzie膰 na jakich podstronach rejestrowanych jest najwi臋cej cel贸w. Je艣li w swoich celach utworzysz 艣cie偶k臋, mo偶esz r贸wnie偶 analizowa膰 poszczeg贸lne etapy realizacji celu. Je艣li przyk艂adowo zbierasz dane u偶ytkownik贸w w kilku krokach, mo偶esz je zwizualizowa膰 i analizowa膰, na kt贸rym kroku masz najwi臋cej rezygnacji.

U偶ytkownicy cz臋sto realizuj膮 cele korzystaj膮c z wielu kana艂贸w. Przyk艂adowo pada艂y klikni臋cia z reklamy Google Ads oraz ruchu organicznego i facebooka, a u偶ytkownik dokona艂 konwersji z wej艣cia bezpo艣redniego. 

W raportach konwersji 艣ledzi膰 mo偶esz 艣cie偶ki wielokana艂owe klienta oraz konwersje wspomagane.

Witryny z uruchomionym modu艂em e-commerce 艣ledzi膰 mog膮 r贸wnie偶 przychody oraz 艣cie偶k臋 realizacji zam贸wie艅 w sklepie.

Google Analytics a Google Ads

Dwa systemy ze stajni Google powinny dobrze ze sob膮 wsp贸艂gra膰 i dawa膰 szerokie mo偶liwo艣ci analizy i tak w艂a艣nie jest. Zanim jednak zobaczysz pe艂ne raporty z ruchu w kampaniach Google Ads musisz po艂膮czy膰 ze sob膮 oba konta. 

Aby to zrobi膰 wystarczy przej艣膰 do zak艂adki Administracja w Google Analytics i w us艂udze wybra膰 鈥淕oogle Ads – 艂膮czenie

艁膮czenie us艂ug - Google Analytics

Tworzysz now膮 grup臋 po艂膮cze艅 poprzez wybranie odpowiedniego konta Google Ads i zatwierdzasz widoki kt贸re chcesz po艂膮czy膰. 

Po po艂膮czeniu mo偶esz analizowa膰 ruch z kampanii z dok艂adnym podzia艂em na kampanie, grupy reklam czy s艂owa kluczowe.

Aby po艂膮czenie dzia艂a艂o prawid艂owo w systemie Google Ads powinno by膰 w艂膮czone automatyczne tagowanie (jest ono domy艣lnie w艂膮czone).

Listy remarketingowe w Google Analytics

Google Ads daje mo偶liwo艣膰 tworzenia list remarketingowych, jednak偶e tylko w podstawowej postaci tzn. na bazie u偶ytkownik贸w, kt贸rzy odwiedzili konkretne sekcje naszej witryny.

Je艣li chcesz ustawi膰 bardziej wyrafinowane listy do kampanii remarketingowej, musisz skorzysta膰 z list tworzonych w Google Analytics.

Aby utworzy膰 list臋 odbiorc贸w nale偶y przej艣膰 do sekcji 鈥淎dministracja鈥 i wybra膰 z poziomu us艂ugi 鈥淒efinicje list odbiorc贸w鈥 i nast臋pnie 鈥淥dbiorcy鈥.

Za po艣rednictwem Google Analytics masz mo偶liwo艣膰 tworzy膰 listy oparte na r贸偶nych warunkach. Mo偶e by膰 to jeden warunek lub kilka.

Tworzenie kampanii remarketingowej na wszystkich u偶ytkownik贸w nie zawsze jest dobrym pomys艂em. Mo偶e warto utworzy膰 kampani臋 na bardziej zaanga偶owane osoby, kt贸re np odwiedzi艂y nasz膮 stron臋 wi臋cej ni偶 raz. 

Zr贸bmy tak膮 list臋 jako przyk艂ad. Konfiguracja b臋dzie wygl膮da膰 nast臋puj膮co:

Kreator listy odbiorc贸w Google Analytics

Uwzgl臋dniamy na li艣cie osoby, kt贸re na koncie posiadaj膮 wi臋cej ni偶 jedn膮 sesj臋. Pozostaje okre艣li膰 ile dni osoby maj膮 przebywa膰 na li艣cie oraz zakres dni.

Definicja odbiorc贸w listy remarketingowej Google Analytics

Zakres dni to czas wstecz, kt贸ry jest sprawdzany w zakresie spe艂nienia okre艣lonych przez nas warunk贸w. 

Co si臋 stanie w naszym przypadku, je艣li ustawimy tam np 7 dni?

Je艣li u偶ytkownik 5 dni temu by艂 na stronie i wszed艂 na ni膮 w tej chwili zostanie dopisany do listy, gdy偶 wcze艣niejsze sesje z ostatnich 7 dni zostan膮 uwzgl臋dnione.

Gdyby ostatnia sesja by艂a 10 dni temu i wszed艂by na stron臋 w tej chwili, nie zosta艂by dopisany do listy, gdy偶 obecna sesja traktowana by艂aby jako pierwsza.

Opcji jest naprawd臋 du偶o, ale w darmowej wersji Google Analytics list mo偶esz stworzy膰 tylko 25. Kiedy konto Google Ads jest po艂膮czone i jest wybrane jako 藕r贸d艂o publikacji listy automatycznie pojawi si臋 w systemie Google Ads.

Podsumowanie

Przedstawili艣my Ci w podstawowej formie jakie raporty znajdziesz w Google Analytics. 

Funkcji jest o wiele wi臋cej, nie spos贸b tego opisa膰 w jednym artykule.

Jak na darmowe narz臋dzie wygl膮da to ca艂kiem nie藕le, prawda?

Nic wi臋c dziwnego, 偶e Google Analytics posiada tak szerok膮 rzesz臋 u偶ytkownik贸w.

Zach臋camy Ci臋 do szerszego poznania tego wspania艂ego narz臋dzia. Je艣li chcesz rozwin膮膰 swoj膮 wiedz臋 i pozna膰 szerzej wszystkie funkcjonalno艣ci, koniecznie skorzystaj z programu edukacyjnego Google Skillshop.