Google Tag Manager – jak korzysta膰?

Wst臋p

Google Tag Manager to niew膮tpliwie wspania艂e narz臋dzie, zyskuj膮ce coraz wi臋ksz膮 popularno艣膰. 

Je艣li chcesz bardziej precyzyjnie mierzy膰 ruch na stronie oraz w wygodny spos贸b zarz膮dza膰 wszelkimi skryptami ten artyku艂 powinien Ci臋 zainteresowa膰.

Dowiesz si臋 tutaj co to jest mened偶er tag贸w, jakie daje korzy艣ci oraz poznasz na bazie praktycznego przyk艂adu, jak skonfigurowa膰 zdarzenie umo偶liwiaj膮ce mierzenie konwersji z klikni臋膰 w telefon w witrynie. Stworzone zdarzenie wykorzystamy w Google Analytics tworz膮c konwersj臋.

Zacznijmy zatem od tego, czym w og贸le jest mened偶er tag贸w.

Co to jest Mened偶er tag贸w?

Mened偶er tag贸w to fragment kodu javascript wgrany na stron臋 internetow膮, za po艣rednictwem, kt贸rego mo偶emy wgra膰 dowolny inny kawa艂ek kodu i nim zarz膮dza膰 w wygodny spos贸b

Mo偶emy doda膰 do strony gotowy kod w formie tekstowej, wykorzystuj膮c j臋zyk php, html czy javascript, lub utworzy膰 skrypt bez u偶ycia j臋zyka programowania, korzystaj膮c z wbudowanych narz臋dzi.

Co dzi臋ki niemu zyskujesz?

Mened偶er tag贸w przede wszystkim oszcz臋dza czas i komunikacj臋 mi臋dzy dzia艂em marketingu a dzia艂em IT. Pozwala doda膰 na witryn臋 skrypty umo偶liwiaj膮ce monitorowanie r贸偶nych dzia艂a艅 na stronie.

Kiedy chcesz klasycznie pod艂膮czy膰 jakiekolwiek narz臋dzie analityczne, czat na stron臋, czy system CallBack, za ka偶dym razem musisz edytowa膰 stron臋, lub skontaktowa膰 si臋 w tej sprawie z jej administratorem.

Korzystaj膮c z mened偶era tag贸w wystarczy, 偶e dodasz te elementy do kontenera, a b臋d膮 uruchamia膰 si臋 tak jakby by艂y dodane r臋cznie wewn膮trz kodu strony. Wiele tag贸w dodajemy z gotowych modu艂贸w, co powoduje, wiele tag贸w mo偶emy wgra膰 bez znajomo艣ci jakiegokolwiek j臋zyka programowania.

Mened偶er tag贸w jest te偶 szczeg贸lnie przydatny w przypadku wsp贸艂pracy z agencjami reklamowymi. Nie musisz przekazywa膰 dost臋pu do swojej strony internetowej, a agencja i tak b臋dzie w stanie samodzielnie zainstalowa膰 potrzebne tagi, aby m贸c skutecznie mierzy膰 kampani臋 reklamow膮.

Czy tylko dla zaawansowanych?

Z mened偶era tag贸w mog膮 skorzysta膰 osoby bardzo zaawansowane, jak i osoby z dzia艂贸w marketingowych bez wiedzy programistycznej

Poza mo偶liwo艣ciami dodania zaawansowanych, w艂asnych skrypt贸w, Google Tag Manager posiada tak偶e szereg wbudowanych tag贸w, kt贸re uruchomi膰 mo偶na w prosty spos贸b, ograniczaj膮c si臋 do konfiguracji ich ustawie艅. 

S膮 to elementy s艂u偶膮ce g艂贸wnie do sprawniejszego mierzenia naszych cel贸w biznesowych.

Z pewno艣ci膮 ka偶dy marketingowiec, tworz膮c kampani臋 reklamow膮 w Internecie, chcia艂by jak najlepiej zmierzy膰 jej wyniki. 

Im dok艂adniej to zrobimy, tym lepszy obraz ruchu na naszej stronie otrzymamy i b臋dziemy w stanie lepiej gospodarowa膰 bud偶etem marketingowym.

Jak mierzymy cele na stronie internetowej?

Do mierzenia ruchu na stronie najcz臋艣ciej korzystamy z bezp艂atnego narz臋dzia jakim jest Google Analytics. 

Jest to bardzo przydatne narz臋dzie, gdzie znajdziemy szereg przydatnych danych o odwiedzaj膮cych, jednak pe艂ni臋 mo偶liwo艣ci mo偶emy osi膮gn膮膰 dopiero w po艂膮czeniu z Google Tag Manager. Dlaczego?

Aby dostrzec korzy艣ci z zainstalowania Mened偶era Tag贸w warto spojrze膰 jakie rodzaje konwersji mo偶emy mierzy膰 w samym Google Analytics

Konwersja jest to akcja wykonana na stronie, kt贸ra jest dla nas istotna z punktu widzenia prowadzonego biznesu.

Miejsce docelowe

Miejsce docelowe to konkretna podstrona Twojej witryny. Mo偶esz z powodzeniem skorzysta膰 z tej opcji kiedy faktyczny cel realizuje si臋 w okre艣lonym miejscu na witrynie. 

Przyk艂adowo wy艣wietlenie strony kontaktu, mo偶e zbli偶a膰 do celu, jednak nie wiesz czy osoba zadzwoni艂a albo wys艂a艂a formularz. 

Niekt贸re witryny po wys艂aniu formularza uruchamiaj膮 stron臋 z podzi臋kowaniem i to jest najlepsze mo偶liwe wykorzystanie tego rodzaju konwersji. 

Co je艣li posiadasz stron臋 typu 鈥淥nePage鈥? 

Ten typ konwersji wtedy nie sprawdzi si臋.

Czas trwania

Kolejnym typem konwersji jest 鈥淐zas trwania鈥. Jest to nic innego jak czas sp臋dzony na stronie, jednak偶e warto zrozumie膰 jak to dzia艂a, aby nie wyci膮ga膰 b艂臋dnych wniosk贸w.

Za艂贸偶my, 偶e chcesz traktowa膰 jako konwersj臋 wszystkie osoby, kt贸re sp臋dzi艂y minut臋 na Twojej stronie. 

Co robisz? Tworz膮c konwersj臋 zaznaczasz 鈥淐zas trwania鈥, wpisujesz 60 sekund i my艣lisz, 偶e ka偶da osoba, kt贸ra sp臋dzi na Twojej stronie 60 sekund zostanie oznaczona jako konwersja.

Ot贸偶 nie! Aby wyja艣ni膰 dlaczego nie, nale偶y wyja艣ni膰 jak dzia艂a Analytics. 

Analytics to tag, kt贸ry uruchamia si臋 tylko w momencie prze艂adowania strony, wi臋c mierzone jest tylko to co nast臋puje mi臋dzy kolejnymi od艣wie偶eniami witryny. 

Je艣li u偶ytkownik czyta 20min jedn膮 podstron臋, po czym z niej wyjdzie, jego czas sp臋dzony na tej podstronie nie zostanie zliczony i wyniesie 0 sekund. 

Google Tag Manager jest lekarstwem na t膮 niedoskona艂o艣膰, ale o tym w dalszej cz臋艣ci.

Strony/ekrany na sesj臋

Mo偶emy za艂o偶y膰, 偶e osoba kt贸ra chodzi艂a po naszej stronie, odwiedzaj膮c kilka podstron jest potencjalnie bardziej zainteresowana nasz膮 ofert膮, ni偶 ta kt贸ra wysz艂a od razu. 

Jest to inaczej m贸wi膮c zaanga偶owanie w stron臋. 

Te osoby s膮 zapewne bli偶ej konwersji, ale nie jest to Tw贸j prawdziwy cel biznesowy. 

Cel inteligentny

Cel ten jest generowany przez Google. Na bazie g艂臋boko艣ci przegl膮dania strony, czasu na niej sp臋dzonego, system zak艂ada 偶e osoby bardziej zaanga偶owane ni偶 inne s膮 celem. 

Ta konwersja r贸wnie偶 nie jest twoim prawdziwym celem biznesowym. To 偶e kto艣 du偶o chodzi po Twojej witrynie, nie znaczy 偶e zostanie Twoim klientem.

Zdarzenie

Zdarzenia to jest w艂a艣nie ta sfera konwersji systemu Analytics, gdzie mo偶emy wykorzysta膰 Google Tag Manager

Twoja strona nie ma 偶adnych zdarze艅, dop贸ki nie zostan膮 one dodane do kodu strony. 

Zdarzenie doda膰 mo偶e programista poprzez skrypt javascript lub mo偶emy je wygenerowa膰 za po艣rednictwem mened偶era tag贸w. 

Cele oparte na zdarzeniach w witrynie

Generowanie zdarze艅 to jeden z kluczowych element贸w mened偶era tag贸w. Jest to te偶 ten element systemu, kt贸ry w du偶ej cz臋艣ci nie jest bardzo trudny i mo偶liwy do zrealizowania dla osoby bez wiedzy programistycznej.

Rodzaje zdarze艅 w Google Tag Manager

Najpopularniejsze zdarzenia wykorzystywane w Google Tag Manager to:

Klikni臋cia poszczeg贸lnych element贸w witryny

Mo偶esz mierzy膰 klikni臋cia zdj臋膰, widget贸w, przycisk贸w. W zasadzie wszystko co zosta艂o klikni臋te podczas przegl膮dania witryny mo偶e zosta膰 zarejestrowane.

Klikni臋cia link贸w

Za pomoc膮 klikni臋膰 link贸w mo偶esz zmierzy膰 wiele wa偶dnych element贸w jak telefony, maile, przyciski 鈥渄odaj do koszyka鈥, a tak偶e linki wychodz膮ce z witryny (wa偶ne kiedy kto艣 umieszcza jak膮艣 reklam臋 na Twojej stronie i chcesz sprawdzi膰 jaka jest skuteczno艣膰 przej艣膰 przez t膮 reklam臋).

Czas sp臋dzony na stronie

Czas sp臋dzony na stronie, niby podobnie jak w Analytics, ale to tylko pozory. 

Tu okre艣lamy dok艂adnie po ilu milisekundach podczas czytania strony ma si臋 uruchomi膰 zdarzenie. Uruchomi si臋 ono bez prze艂adowania strony, dok艂adnie po okre艣lonym czasie. Mo偶e by膰 jednorazowe lub cykliczne.

G艂臋boko艣膰 przewijania strony

R贸wnie偶 ciekawa funkcjonalno艣膰, szczeg贸lnie w przypadku stron typu One Page. W tym przypadku g艂臋boko艣膰 przewijania witryny generuje zdarzenia przy okre艣lonych procentach przewijania witryny. 

Dzi臋ki temu mo偶esz okre艣li膰 przy jakiej g艂臋boko艣ci odwiedzaj膮cy rezygnuj膮 z przegl膮dania strony.

Widoczno艣膰 jakiego艣 elementu witryny

Jest to 艣wietny element, niestety nie ju偶 tak prosty w konfiguracji. 

Je艣li chcieliby艣my zmierzy膰 osoby, kt贸re widzia艂y banner na stronie przez 5 sekund to w艂a艣nie tym zdarzeniem nale偶y si臋 pos艂u偶y膰. 

Tego zdarzenia te偶 cz臋sto u偶ywamy jako potwierdzenia wys艂ania formularza. Je艣li u偶ytkownik na ekranie zobaczy艂 鈥淒zi臋kujemy za wys艂anie formularza鈥 to znaczy 偶e formularz zosta艂 bezb艂臋dnie wys艂any. W ten sam spos贸b mo偶emy namierzy膰 komunikat o b艂臋dzie podczas wysy艂ki.

Przes艂ane formularze

Mo偶emy u偶y膰 tych zdarze艅 do mierzenia wysy艂ki klasycznych formularzy. Je艣li formularze s膮 w innej technologii np Ajax te zdarzenia nie zadzia艂aj膮. 

Nale偶y wtedy skorzysta膰 z gotowych dost臋pnych w sieci wtyczek. Do popularnego ContactForm7 w WordPress te偶 musimy u偶y膰 odpowiedniego skryptu lub skorzysta膰 z odpowiedniej wtyczki do wgrania Google Tag Managera.

Jak stworzy膰 i wys艂a膰 zdarzenie do Google Analytics?

Tutaj zapewne najlepiej b臋dzie pos艂u偶y膰 si臋j konkretnym przyk艂adem.

Przypu艣膰my, 偶e chcieliby艣my utworzy膰 zdarzenie kiedy u偶ytkownik klika w telefon na naszej witrynie

Jest to jedna z popularniejszych konwersji z wykorzystaniem mened偶era tag贸w. Chc膮c zbudowa膰 tak膮 konwersj臋 korzystaj膮c z gotowych cel贸w w Google Analytics nie mieliby艣my takiej mo偶liwo艣ci.

Aby skonfigurowa膰 takie zdarzenie powinni艣my po pierwsze umie艣ci膰 numer telefonu w prawid艂owy spos贸b.

Umieszczanie numeru jako zwyk艂ego tekstu jest b艂臋dem, gdy偶 zmuszamy osoby korzystaj膮ce z telefonu do zapami臋tania numeru i wpisania go r臋cznie kiedy chcieliby zadzwoni膰. 

Aby u艂atwi膰 zadzwonienie do naszej firmy powinni艣my numer telefonu umie艣ci膰 jako link, kt贸ry uruchomi automatycznie wybieranie numeru.

Jak to zrobi膰? Aby prawid艂owo umie艣ci膰 numer telefonu w postaci klikalnej nale偶y go umie艣ci膰 w poni偶szy spos贸b:

<a href=”tel:555 555 555″>555 555 555</a>

Cech膮 charakterystyczn膮 takiego linku jest przedrostek 鈥渢el:鈥 i wykorzystamy ten fakt tworz膮c zdarzenie.

Je艣li jest taka potrzeba mo偶esz te偶 w analogiczny spos贸b umie艣ci膰 klikalny adres mailowy u偶ywaj膮c przedrostka 鈥渕ailto:鈥 zamiast 鈥渢el:鈥

Tworzenie regu艂y

Tworzenie zdarzenia nale偶y zacz膮膰 od stworzenia odpowiedniej regu艂y. W przypadku w艂a艣ciwie zainstalowanego numeru telefonu do tego typu konwersji wykorzystamy regu艂臋 opart膮 o klikni臋cia w link.

Najpierw sprawd藕my czy mamy w艂膮czone zmienne dotycz膮ce klikni臋膰. W tym celu przechodzimy do konfiguracji zmiennych. Powinni艣my mie膰 zaznaczone zmienne zwi膮zane z klikni臋ciami. Do tworzenia regu艂y wykorzystamy warto艣膰 zmiennej Click URL.

Konfiguracja zmiennych wbudowanych Google Tag Manager

W nast臋pnym kroku przechodzimy do tworzenia nowej regu艂y. Wybieraj膮c typ regu艂y klikamy 鈥淭ylko linki鈥

Wyb贸r typu regu艂y Google Tag Manager

W momencie konfiguracji regu艂y musimy odfiltrowa膰 tylko te klikni臋cia link贸w, kt贸re nas interesuj膮, czyli klikni臋cia telefonu. 

Adresy URL telefonu zawieraj膮 znacznik tel: wi臋c dodajemy taki filtr wybieraj膮c Click URL ze zmiennych.

Konfiguracja regu艂y Google Tag Manager

Zapisujemy regu艂臋 nadaj膮c jej nazw臋 np 鈥淜likni臋cie telefonu鈥

Wys艂anie zdarzenia do Analytics

Pozosta艂o nam skonfigurowanie tagu, kt贸ry wy艣le zdarzenie do Google Analytics.

W tym celu tworzymy nowy tag, wybieramy Google Analytics – Universal Analytics.

Typ 艣ledzenia jaki nas interesuje to 鈥淶darzenie鈥

Konfiguracja tagu w Google Tag Manager

Google Tag Manager poprosi nas o podanie Kategorii, Dzia艂ania i Etykiety. 

Cho膰 s膮 pewne wytyczne do prawid艂owego nazywania zdarze艅, mo偶esz si臋 tu pos艂u偶y膰 dowolno艣ci膮. 

Je艣li robisz to dla swojej ma艂ej firmy, te informacje s膮 g艂贸wnie dla Ciebie. Mo偶esz wpisa膰 w 3 pola po prostu 鈥淜likni臋cie telefonu鈥

W tym miejscu mo偶emy te偶 przekaza膰 warto艣ci r贸偶nych dost臋pnych w systemie zmiennych. Je艣li na swojej witrynie masz kilka numer贸w telefon贸w mo偶e zastanawia膰 Ci臋 czy ludzie klikaj膮 cz臋艣ciej w kom贸rk臋 czy numer stacjonarny. 

We wbudowanej zmiennej Click Text przekazywana jest informacja w jaki tekst klikn膮艂 u偶ytkownik. 

Mo偶emy ten element zapisa膰 do np Etykiety zdarzenia. 

Wygl膮da艂oby to tak: Klikni臋cie telefonu {{Click Text}}

Etykieta zdarzenia w Google Analytics b臋dzie wtedy zawiera艂a informacje o numerze np:

Klikni臋cie telefonu 555 555 555

Do utworzenia tagu potrzebujemy jeszcze wybra膰 regu艂臋, na kt贸rej b臋dzie oparty. Mamy j膮 gotow膮, wi臋c wybieramy wcze艣niej utworzon膮 regu艂臋 鈥淜likni臋cie telefonu鈥. 

Aby Google Tag Manager wiedzia艂, do kt贸rej us艂ugi Google Analytics wys艂a膰 zdarzenie musimy okre艣li膰 identyfikator us艂ugi, kt贸ry jest w formacie GA-XXXXXX. W tym celu przy polu 鈥淯stawienia Google Analytics鈥 wybieramy lub tworzymy zmienn膮 ustawie艅. Aby utworzy膰 now膮 zmienna klikamy w 鈥淣owa zmienna鈥. W oknie w polu 鈥淚dentyfikator 艣ledzenia鈥 wpisujemy nasz膮 zmienn膮.

Konfiguracja zmiennej Google Analytics w Google Tag Manager

Zapisujemy zmienna i tag zdarzenia i sprawdzamy czy wszystko dzia艂a.

Walidacja poprawno艣ci

Aby sprawdzi膰 poprawno艣膰 wysy艂anego zdarzenia nale偶y przej艣膰 w tryb podgl膮du Google Tag Managera i otworzy膰 swoj膮 witryn臋 w nowej karcie, b膮d藕 je艣li jest otwarta od艣wie偶y膰 poprzez wci艣ni臋cie ctrl + shift + r. 

W dolnej cz臋艣ci okna powinni艣my widzie膰 panel Tag Managera. 

Po klikni臋ciu w numer telefonu stworzony przez nas tag powinien pojawi膰 si臋 w sekcji 鈥淭ags Fired On This Page鈥

Tworzenie konwersji w Analytics opartej na zdarzeniu

Wygenerowali艣my zdarzenie, wi臋c mo偶emy ju偶 skonfigurowa膰 konwersj臋 opart膮 na zdarzeniu. W tym celu przechodzimy do tworzenia cel贸w w panelu administracyjnym Google Analytics. Z dost臋pnych, opisanych wy偶ej, rodzaj贸w konwersji wybieramy 鈥渮darzenie鈥. Do w艂a艣ciwego okre艣lenia, o kt贸re zdarzenie nam chodzi musimy pos艂u偶y膰 si臋 Kategori膮, Dzia艂aniem lub Etykiet膮, kt贸re utworzyli艣my podczas tworzenia zdarzenia za po艣rednictwem Google Tag Managera. Poprawno艣膰 dzia艂ania konwersji mo偶emy sprawdzi膰 w segmencie 鈥淐zas rzeczywisty鈥 ogl膮daj膮c nap艂ywaj膮ce konwersje.

Podsumowanie

Dzi臋ki tworzeniu konwersji opartych na zdarzeniach mo偶na znacznie polepszy膰 pomiary na stronie internetowej. Je艣li poznasz zaawansowane funkcje Google Tag Managera Twoje mo偶liwo艣ci stan膮 si臋 praktycznie nieograniczone.

Dla u偶ytkownik贸w mniej zaawansowanych znajdzie si臋 tak偶e mn贸stwo funkcjonalno艣ci, kt贸re usprawni膮 codzienn膮 prac臋 z kampaniami.