Kampania Google Ads – co to jest?

Ka┼╝da osoba, kt├│ra nawet pobie┼╝nie interesowa┼éa si─Ö reklam─ů online na pewno trafi┼éa na poj─Öcie ÔÇťGoogle AdsÔÇŁ, lub kiedy┼Ť ÔÇťGoogle AdwordsÔÇŁ. Nic dziwnego, gdy┼╝ obecnie prawie ka┼╝da firma pozyskuje klient├│w z jego pomoc─ů.

Google Ads to bardzo popularny system reklamowy, umo┼╝liwiaj─ůcy wy┼Ťwietlanie p┼éatnych reklam w wyszukiwarce Google. 

W ramach systemu dotrze─ç mo┼╝emy tak┼╝e do os├│b przegl─ůdaj─ůcych inne strony internetowe, a tak┼╝e do u┼╝ytkownik├│w aplikacji mobilnych.

Sumarycznie Google Ads ma prawie stuprocentowe pokrycie, wi─Öc jeste┼Ťmy w stanie dotrze─ç z naszym przekazem praktycznie do ka┼╝dej osoby b─Öd─ůcej online. 

Je┼Ťli chcesz dowiedzie─ç si─Ö nieco wi─Öcej o systemie i jego mo┼╝liwo┼Ťciach, czytaj dalej.

Rodzaje reklamy Google Ads

Reklama Google Ads dzieli się na dwa główne segmenty, czyli reklamy w wyszukiwarce oraz reklamy w sieci reklamowej.

Dowiedzmy si─Ö wi─Öcej i sprawd┼║my jakie mo┼╝liwo┼Ťci daje ka┼╝da z nich.

Reklama w wyszukiwarce

Reklama link├│w sponsorowanych w Google

Linki sponsorowane

Linki sponsorowane to najpopularniejsza usługa Google Ads i jest ona również najcenniejsza dla wielu reklamodawców. Dlaczego?

Linki sponsorowane odpowiadaj─ů na zapytanie u┼╝ytkownika, zatem Twoja reklama wy┼Ťwietla si─Ö w momencie kiedy potencjalny klient szuka Twojej us┼éugi w Google. 

Jest to reklama, kt├│ra jest najbli┼╝ej mi─Ödzy popytem i poda┼╝─ů. 

Je┼Ťli szukasz biura rachunkowego w Warszawie, zapewne wpiszesz w Google fraz─Ö ÔÇťbiuro rachunkowe warszawaÔÇŁ i reklamy poka┼╝─ů Ci dok┼éadnie to czego szukasz.

Remarketing w wyszukiwarce

Linki sponsorowane kierować możemy również na osoby, które były już na naszej stronie, więc do takich osób możesz przykładowo wrócić z innym komunikatem.

Na listy remarketingowe z┼éapa─ç mo┼╝emy tak┼╝e osoby z innych kana┼é├│w. Je┼Ťli posiadasz poka┼║ny ruch organiczny lub z serwis├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, mo┼╝esz uruchomi─ç kampani─Ö na te osoby z wysokimi stawkami, aby zawsze wy┼Ťwietla─ç si─Ö przed konkurencj─ů dla najwa┼╝niejszych fraz.

Reklama w sieci reklamowej Google Display Network

Reklama display

Google posiada w swojej bazie ogromn─ů baz─Ö witryn w ramach sieci reklamowej GDN. 

Od drugiej strony dla wydawc├│w, czyli os├│b prowadz─ůcych witryny czy blogi system nazywa si─Ö Adsense. Wszystkie witryny, kt├│re zapisa┼éy si─Ö do programu Adsense trafiaj─ů do sieci reklamowej i staj─ů si─Ö potencjalnym celem dla reklamodawc├│w

Dzi─Öki temu w┼éa┼Ťciciele witryn mog─ů zarobi─ç na swojej stronie, a reklamodawcy mog─ů dotrze─ç do os├│b je odwiedzaj─ůcych. 

Wszystko to podzielone jest szczeg├│┼éowo tematycznie, co daje nam nieograniczone mo┼╝liwo┼Ťci targetowania reklam.

Google w ramach reklam display daje szerokie mo┼╝liwo┼Ťci odno┼Ťnie typ├│w grafik reklamowych. 

Nie zawsze musz─ů by─ç to statyczne grafiki. Mog─ů to by─ç tak┼╝e grafiki animowane lub skomplikowane kompozycje w HTML5, z kt├│rymi mo┼╝na wchodzi─ç w interakcj─Ö.

Reklamy produktowe (PLA)

Je┼Ťli prowadzisz sklep internetowy z pewno┼Ťci─ů powinna Ci─Ö zainteresowa─ç ta forma reklamy. Boxy tych kampanii wy┼Ťwietlaj─ů od razu zdj─Öcie i cen─Ö oferowanego produktu, zatem ka┼╝dy ju┼╝ przed klikni─Öciem w reklam─Ö jest wst─Öpnie zapoznany z produktem. 

Reklama ta ┼Ťwietnie sprawdza si─Ö w bran┼╝y odzie┼╝owej, gdy┼╝ klikamy tylko w te produkty, kt├│re s─ů w naszym gu┼Ťcie. Oszcz─Ödza to nasz bud┼╝et na klikni─Öcia. Osoba klikaj─ůca w reklam─Ö przenoszona jest od razu na stron─Ö produktu, gdzie mo┼╝e od razu dokona─ç zakupu.

Aby m├│c wy┼Ťwietla─ç reklamy produktowe, wcze┼Ťniej musimy skonfigurowa─ç konto Google Merchant Center, gdzie importujemy produkty z naszego sklepu. Obecnie opr├│cz Google Shopping mo┼╝esz skorzysta─ç z oferty innych partner├│w tzw CSS Partners. S─ů to agregatory stworzone przewa┼╝nie przez du┼╝e agencje reklamowe.

Reklamy video w Youtube

Nie wszyscy wiedz─ů, ┼╝e serwis Youtube jest w┼éasno┼Ťci─ů Google. Wielu u┼╝ytkownik├│w oraz petabajty przer├│┼╝nych film├│w powoduj─ů, ┼╝e Youtube jest te┼╝ ┼Ťwietnym miejscem na reklam─Ö. 

Opr├│cz faktu, i┼╝ Youtube jest elementem sieci reklamowej, to mo┼╝liwe jest tak┼╝e skierowania na┼ä reklam video. Sposobno┼Ťci jest kilka, od film├│w z mo┼╝liwo┼Ťci─ů pomini─Öcia po 5 sekundach, po te kt├│re musimy obejrze─ç w ca┼éo┼Ťci. 

Zasadnicz─ů przewag─ů nad reklamami telewizyjnymi jest fakt, i┼╝ wy┼Ťwietlenie takiej reklamy kosztuje grosze.

Reklama w poczcie Gmail

Darmowa skrzynka Google o nazwie Gmail jest od dawna ju┼╝ liderem na rynku poczty elektronicznej. U┼╝ytkownicy Gmaila w por├│wnaniu do innych skrzynek doceniaj─ů na pewno sprawnie dzia┼éaj─ůce filtry antyspamowe. 

Zasadniczo mo┼╝emy powiedzie─ç, ┼╝e mamy w pe┼éni kontrol─Ö nad tym co wpada do naszej skrzynki. Je┼Ťli przychodz─ů maile to znaczy, ┼╝e przewa┼╝nie je nadawcom udost─Öpnili┼Ťmy.

W innych skrzynkach zdarzaj─ů si─Ö codziennie dziesi─ůtki lub nawet setki wiadomo┼Ťci niewiadomego pochodzenia i otwieralno┼Ť─ç jakichkolwiek reklam bywa tam s┼éaba.

Reklamy Gmail nie s─ů nachalne. Otrzymujemy je w postaci wiadomo┼Ťci mailowej w zak┼éadce ÔÇťOfertyÔÇŁ wi─Öc nie przeplataj─ů si─Ö one z naszymi w┼éa┼Ťciwymi wiadomo┼Ťciami. Po┼é─ůczenie wygodnej formy z dobr─ů mo┼╝liwo┼Ťci─ů targetowania, powoduje ┼╝e reklamy te s─ů bardzo skuteczne.

Remarketing statyczny i dynamiczny

Remarketing w ostatnim czasie staje si─Ö coraz bardziej popularny, a co za tym idzie jego mo┼╝liwo┼Ťci te┼╝ si─Ö rozwijaj─ů.

Wy┼Ťwietlenie statycznych reklam osobom, kt├│re odwiedzi┼éy nasz─ů stron─Ö mo┼╝na ju┼╝ uzna─ç za standard.

Aby zwi─Ökszy─ç skuteczno┼Ť─ç i jeszcze lepiej dopasowa─ç reklam─Ö remarketingow─ů wprowadzono remarketing dynamiczny. Podczas przegl─ůdania strony system zbiera informacje o dok┼éadnych produktach odwiedzonych przez u┼╝ytkownika. 

Jest to szczeg├│lnie wa┼╝ne dla np sklep├│w wielobran┼╝owych. Je┼Ťli w jednym sklepie posiadamy odzie┼╝ i zabawki, to remarketing dynamiczny wy┼Ťwietli produkty, kt├│re by┼éy faktycznie ogl─ůdane

Drugi przyk┼éad. Je┼Ťli masz wyszukiwark─Ö hoteli i kto┼Ť szuka┼é hotelu w Warszawie to raczej w─ůtpliwe, ┼╝e b─Ödzie zainteresowany hotelem w Krakowie. Remarketing dynamiczny mo┼╝e przypomnie─ç nawet dok┼éadn─ů ofert─Ö przegl─ůdanego pokoju hotelowego.

Mo┼╝liwo┼Ťci targetowania

Słowa kluczowe

Jest to jedna z najpopularniejszych metod targetowania. S┼éowa kluczowe pozwalaj─ů bardzo precyzyjnie okre┼Ťli─ç grup─Ö docelow─ů. Je┼Ťli kto┼Ť jest ju┼╝ czym┼Ť zainteresowany jest zdecydowanie bli┼╝ej skorzystania z Twojej us┼éugi ni┼╝ pozosta┼ée osoby. 

S┼éowa kluczowe wybierane s─ů g┼é├│wnie w linkach sponsorowanych, ale jest tak┼╝e mo┼╝liwe, aby kierowa─ç u┼╝ytkownik├│w na strony powi─ůzane ze s┼éowami kluczowymi w sieci reklamowej GDN. 

Targetowanie geograficzne

Kolejnym bardzo wa┼╝nym elementem targetowania w Google Ads jest mo┼╝liwo┼Ť─ç wybrania b─ůd┼║ wykluczenia konkretnych lokalizacji.

Prowadz─ůc biznes lokalnie nie ma potrzeby, aby wy┼Ťwietla─ç reklamy wszystkim. Obecnie system Google Ads daje mo┼╝liwo┼Ť─ç kierowania na konkretne miasta lub dzielnice wi─Ökszych miast, lub na promie┼ä konkretnej wielko┼Ťci wok├│┼é okre┼Ťlonej lokalizacji.

Targetowanie demograficzne

Mo┼╝liwe, ┼╝e Twoje produkty b─ůd┼║ us┼éugi kierujesz do odbiorc├│w konkretnej p┼éci lub os├│b o konkretnym wieku. Je┼Ťli sprzedajesz krem do twarzy 50+ mo┼╝esz wykluczy─ç osoby m┼éodsze. Sprzedaj─ůc np gry komputerowe mo┼╝esz osi─ůgn─ů─ç du┼╝o lepsz─ů skuteczno┼Ť─ç wykluczaj─ůc osoby z najstarszych grup wiekowych.

Targetowanie na zainteresowania lub tematy

Wszystkie strony w sieci reklamowej Google posiadaj─ů sw├│j przydzia┼é do odpowiednich zainteresowa┼ä i temat├│w. Du┼╝e serwisy jak np wirtualna polska czy onet maj─ů tysi─ůce artyku┼é├│w. Mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç kierowa─ç osoby na te serwisy, ale tylko na podstrony o konkretnej tematyce.

Harmonogram reklam

Potrzebujesz wy┼Ťwietla─ç reklamy w konkretne dni lub konkretne godziny? W Google Ads mo┼╝esz to zrobi─ç. Przyk┼éadowo wy┼Ťwietlanie reklam tylko w czasie pracy dzia┼éu handlowego mo┼╝e przynie┼Ť─ç Twojej firmie wi─Öcej korzy┼Ťci ni┼╝ wy┼Ťwietlanie przez ca┼é─ů dob─Ö. Dla konkretnych godzin mo┼╝esz dostosowa─ç stawki za klikni─Öcie.

Targetowanie na urz─ůdzenia

Reklamy na urz─ůdzeniach mobilnych zyskuj─ů z roku na rok coraz wi─Öksz─ů popularno┼Ť─ç. Mimo to mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e to na desktopach mamy wy┼╝sze wsp├│┼éczynniki konwersji. Cz─Östo bywa tak, ┼╝e u┼╝ytkownicy ogl─ůdaj─ů co┼Ť na telefonie, a dokonuj─ů zakupu na komputerze, gdy┼╝ jest wygodniej.

W systemie Google Ads mo┼╝esz dostosowa─ç stawki dla poszczeg├│lnych urz─ůdze┼ä lub ca┼ékowicie wykluczy─ç konkretne urz─ůdzenie. W dobie rosn─ůcej liczbie telewizor├│w smart z po┼é─ůczeniem do Internetu mo┼╝emy ustawia─ç reklamy display tak┼╝e z kierowaniem na telewizor.

Czy reklama Google Ads jest opłacalna?

Reklama mo┼╝e si─Ö op┼éaca─ç b─ůd┼║ te┼╝ nie. Zale┼╝y to od szeregu czynnik├│w.

Najlepszym sposobem na sprawdzenie jest prawid┼éowe skonfigurowanie konwersji i zwyczajne analizowanie raport├│w. Tylko analiza i warto┼Ťciowanie konwersji mo┼╝e odpowiedzie─ç na to pytanie.

Czym jest konwersja?

Konwersja to zdarzenie wykonane w zwi─ůzku z interakcj─ů z reklam─ů, kt├│re jest dla Ciebie wa┼╝ne z punktu widzenia biznesowego. Mo┼╝e to by─ç np telefon do firmy lub wys┼éanie formularza. 

Je┼Ťli nie mierzysz konwersji nigdy nie b─Ödziesz w stanie sprawdzi─ç czy reklama si─Ö op┼éaca.

O op┼éacalno┼Ťci Google Ads mo┼╝esz przeczyta─ç wi─Öcej tutaj.

Za co płacisz w reklamach Google Ads?

W reklamach Google Ads jest kilka modeli rozlicze┼ä. Najpopularniejsz─ů form─ů jest p┼éatno┼Ť─ç za klikni─Öcia, jednak┼╝e w niekt├│rych rodzajach kampanii, je┼Ťli zale┼╝y nam g┼é├│wnie na wy┼Ťwietleniach, mo┼╝emy rozlicza─ç si─Ö w modelu CPM, czyli za 1000 wy┼Ťwietle┼ä reklamy. Rozliczanie w modelu CPM dotyczy wy┼é─ůcznie kampanii display.

G┼é├│wnym modelem rozlicze┼ä dla wielu firm pozostaje p┼éatno┼Ť─ç za klikni─Öcie.

Czy istniej─ů jeszcze inne formy?

P┼éatno┼Ť─ç za konwersj─Ö

Bardzo ciekaw─ů mo┼╝liwo┼Ťci─ů jest p┼éatno┼Ť─ç za konwersje. 

Czy┼╝ nie jest to pi─Ökne, ┼╝e p┼éacisz tylko za konkretny osi─ůgni─Öty efekt

Przyk┼éadowo wiesz, ┼╝e na transakcji zarabiasz 50 z┼é. W systemie ustalasz cen─Ö pozyskania transakcji CPA na 25 z┼é i p┼éacisz tylko za pozyskan─ů transakcj─Ö, czyli zarabiasz na czysto 25 z┼é.

Czy to jest dla wszystkich?

Je┼Ťli nie widzisz u siebie takiej opcji do wyboru w standardowych i inteligentnych kampaniach display, oznacza to ┼╝e Twoje konto nie posiada wystarczaj─ůcej ilo┼Ťci konwersji.

W┼é─ůczenie p┼éatno┼Ťci za konwersje mo┼╝liwe jest tylko w przypadku kont, kt├│re osi─ůgaj─ů du┼╝─ů liczb─Ö konwersji. Musi by─ç to ponad 100 konwersji z ostatnich 30 dni i 90% tych konwersji musi nast─Öpowa─ç do tygodnia od klikni─Öcia w reklam─Ö.

P┼éatno┼Ťci za konwersje nie w┼é─ůczysz r├│wnie┼╝ w kampaniach z zastosowanym bud┼╝etem wsp├│lnym.

Podsumowanie

Reklamy Google Ads to pot─Ö┼╝ne narz─Ödzie marketingowe. Korzystaj─ů z niego firmy r├│┼╝nej wielko┼Ťci, z bud┼╝etami od kilkuset z┼éotych po setki tysi─Öcy w skali miesi─ůca.

Cho─ç zrobienie prostej kampanii nie jest trudne, to poznanie i wykorzystanie wszystkich mo┼╝liwo┼Ťci zajmuje wiele miesi─Öcy, a nawet lat.

Zrobienie skutecznej kampanii cz─Östo wymaga du┼╝ego do┼Ťwiadczenia i obycia, gdy┼╝ Google nie pomaga oszcz─Ödza─ç Twojego bud┼╝etu. Jest wiele opcji, kt├│re potajemnie rozdaj─ů Twoje pieni─ůdze, cz─Östo bez Twojej wiedzy.

Pokazali┼Ťmy w tym artykule podstawowe mo┼╝liwo┼Ťci reklamy jakie daje Google Ads.

Aby dobrze je wykorzysta─ç najlepiej zle─ç wykonanie kampanii do┼Ťwiadczonej osobie lub agencji reklamowej, np. [tutaj]