Kampania Google Ads – czy si─Ö op┼éaca?

Wst─Öp

Ka┼╝dy przedsi─Öbiorca na pewno s┼éysza┼é wyra┼╝enie ÔÇťreklama d┼║wigni─ů handluÔÇŁ. W dobie Internetu, kiedy wi─Ökszo┼Ť─ç potencjalnych klient├│w szuka jakiej┼Ť us┼éugi b─ůd┼║ produktu, zaczyna od skorzystania z wyszukiwarki. 

Najcz─Ö┼Ťciej jest to dobrze wszystkim znana wyszukiwarka Google. W wyszukiwarce Google mo┼╝na reklamowa─ç si─Ö poprzez pozycjonowanie strony, a tak┼╝e p┼éatn─ů reklam─Ö Google Ads.

W tym artykule spr├│bujemy odpowiedzie─ç rzeczowo na temat op┼éacalno┼Ťci Google Ads.

Je┼Ťli jako przedsi─Öbiorca masz w─ůtpliwo┼Ťci czy ta forma reklamy jest op┼éacalna, mo┼╝e warto podej┼Ť─ç do tematu najpro┼Ťciej jak si─Ö da, czyli powiedzie─ç sobie – moj─ů konkurencj─Ö na to sta─ç, to moj─ů firm─Ö te┼╝ b─Ödzie sta─ç.

Czy zawsze b─Ödzie to w┼éa┼Ťciwe stwierdzenie? Niestety nie do ko┼äca. 

Aby wyja┼Ťni─ç dlaczego, warto odpowiedzie─ç sobie na pytanie, czy wszyscy w Google Ads p┼éac─ů tyle samo?

Jak działa system opłat w Google Ads?

Google Ads to system, w kt├│rym wy┼Ťwietlenie naszej oferty w wynikach wyszukiwania nic nie kosztuje. 

P┼éatno┼Ťciami zostajemy obci─ů┼╝eni dopiero w momencie kiedy u┼╝ytkownik kliknie w nasz─ů reklam─Ö. Ten model rozlicze┼ä nazywany jest CPC lub PPC, czyli Cost Per Click lub Pay Per Click. 

Nale┼╝y zaznaczy─ç, ┼╝e nie zawsze klikni─Öcie oznacza przej┼Ťcie u┼╝ytkownika na nasz─ů stron─Ö. Mo┼╝e to by─ç tak┼╝e np klikni─Öcie w numer telefonu, kt├│re wywo┼éuje od razu po┼é─ůczenie telefoniczne do naszej firmy, je┼Ťli dodali┼Ťmy numer telefonu w ramach rozszerze┼ä reklam.

Google Ads, a ilo┼Ť─ç konkurencji?

Kiedy Google prezentuje wyniki wyszukiwania zauwa┼╝y─ç mo┼╝emy, ┼╝e czasem wy┼Ťwietlana jest jedna reklama, czasem cztery, lub nawet osiem na jednej stronie. 

O co chodzi? W zale┼╝no┼Ťci od konkurencyjno┼Ťci, w danej chwili, przy wyszukiwanej frazie algorytm steruje dost─Öpno┼Ťci─ů slot├│w na reklam─Ö w wynikach wyszukiwania. 

Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e Google to firma, kt├│rej g┼é├│wnym ┼║r├│d┼éem dochodu s─ů p┼éatne reklamy, dlatego staraj─ů si─Ö zachowa─ç konkurencyjno┼Ť─ç w ka┼╝dym segmencie rynku, zatem niska konkurencja nie zawsze b─Ödzie oznacza─ç groszowe stawki za klikni─Öcie.

Wyobra┼║my sobie sytuacj─Ö gdzie mamy niszow─ů bran┼╝─Ö, np 3 firmy w Polsce, a Google przy frazie zwi─ůzanej z tymi firmami otworzy 4 sloty na reklam─Ö. Koszt klikni─Öcia w owej sytuacji by┼éby prawie darmowy. 

W momencie kiedy te 3 firmy b─Öd─ů konkurowa┼éy o 1 slot stan─ů one wtedy przed wyborem – albo jestem w wynikach, albo mnie nie ma. 

Stawki zostan─ů nadmuchane do maksymalnych ustawionych warto┼Ťci CPC.

Aby zrozumie─ç dlaczego tak si─Ö dzieje nale┼╝y wyja┼Ťni─ç jak Google rozlicza klikni─Öcia na poszczeg├│lnych pozycjach.

Czy w Google p┼éacimy za konkretn─ů pozycj─Ö?

W pewnym sensie tak, ale jak to działa?

Kiedy Tw├│j potencjalny klient czego┼Ť szuka, a Twoja bran┼╝a ma ju┼╝ sporo konkurencji, prawdopodobnie w wynikach pojawi si─Ö kilku reklamodawc├│w.

Za┼é├│┼╝my ┼╝e jest ich trzech. Pierwszy ustawi┼é maksymaln─ů stawk─Ö za klikni─Öcie na 3 z┼é, drugi ustawi┼é 2 z┼é, a trzeci 1 z┼é.

Za chwil─Ö rozwiniemy temat innych czynnik├│w, poza stawk─ů, wp┼éywaj─ůcych na pozycj─Ö reklamy, ale w tym momencie za┼é├│┼╝my, ┼╝e wszystkie te czynniki s─ů takie same.

Klikamy w reklam─Ö firmy, kt├│ra ustawi┼éa Max CPC na poziomie 3 z┼é? 

Ile zap┼éaci on za klikni─Öcie? Zap┼éaci o 1 gr wi─Öcej ni┼╝ osoba pod nim, czyli 2,01 z┼é. 

Analogicznie zadzia┼éa to w przypadku pozosta┼éych pozycji. 

Zawsze zapłacimy o grosz więcej niż oferuje osoba pod nami.

Jakie czynniki poza stawk─ů brane s─ů pod uwag─Ö?

Je┼Ťli wszystkie czynniki s─ů takie same to wszystko wydaje si─Ö ju┼╝ jasne, ale niestety nie jest to takie proste, poniewa┼╝ na nasz─ů pozycj─Ö ostatecznie wp┼éyw ma tak zwany ranking reklamy.

Czym jest ranking reklamy?

Jest to nic innego jak zlepek wszystkich czynnik├│w razem wzi─Ötych. Co zatem poza stawk─ů jest brane pod uwag─Ö i jak jest to przeliczane.

Ranking reklamy mo┼╝na przedstawi─ç takim wzorem:

Wynik jako┼Ťci * Max CPC = Ranking reklamy

Co sk┼éada si─Ö na wynik jako┼Ťci?

Na wynik jako┼Ťci sk┼éadaj─ů si─Ö trzy zmienne, kt├│re pokr├│tce opiszemy:

Przewidywany CTR

CTR to nic innego jak wsp├│┼éczynnik klikalno┼Ťci. Mimo, i┼╝ nazywa si─Ö przewidywany to kiedy konto ma ju┼╝ histori─Ö, opiera si─Ö on na historycznych danych. Wsp├│┼éczynnik ten zale┼╝y od tre┼Ťci reklamowej oraz pozycji na jakiej wy┼Ťwietla si─Ö reklama. Tre┼Ť─ç reklamy powinna by─ç anga┼╝uj─ůca i zach─Öcaj─ůca do klikni─Öcia poprzez ÔÇťcall to actionÔÇŁ, natomiast wysoka pozycja nie zawsze przek┼éada si─Ö na wy┼╝szy CTR. Musisz ten element przetestowa─ç indywidualnie w swoim przypadku.

Trafno┼Ť─ç reklamy

Trafno┼Ť─ç reklamy to ocena w jakim stopniu reklama odpowiada na zapytanie u┼╝ytkownika. Przyk┼éadowo np buty i obuwie to powi─ůzane s┼éowa, ale z pewno┼Ťci─ů lepsze wyniki jako┼Ťci osi─ůgniesz poprzez rozdzielenie ich i napisanie unikalnych reklam pod obuwie i buty osobno.

Jako┼Ť─ç strony docelowej

Jako┼Ť─ç strony docelowej to mi─Ödzy innymi ocena w jakim stopniu Twoja strona odpowiada na zapytanie u┼╝ytkownika. Jedn─ů z dobrych praktyk jest tworzenie osobnych podstron dla wa┼╝nych dla nas zapyta┼ä i kierowanie reklam bezpo┼Ťrednio na te podstrony. Poza tym oceniana jest pr─Ödko┼Ť─ç dzia┼éania witryny, jej przejrzysto┼Ť─ç i ┼éatwo┼Ť─ç poruszania si─Ö. Je┼Ťli masz star─ů stron─Ö, kt├│ra dzia┼éa wolno, nie jest dostosowana do kom├│rek, zapomnij o dobrych wynikach jako┼Ťci, zw┼éaszcza kiedy klienci szukaj─ů Twojej oferty g┼é├│wnie na telefonach.

Podsumowanie

Z dodatkow─ů wiedz─ů wracamy zn├│w do pytania, czy wszyscy p┼éac─ů tyle samo i czy reklama Google Ads si─Ö op┼éaca?

Jak ┼éatwo zauwa┼╝y─ç jest ca┼ékiem sporo czynnik├│w, kt├│re wp┼éywaj─ů na skuteczno┼Ť─ç kampanii Google Ads. 

Jeden specjalista mo┼╝e zrobi─ç kampani─Ö w p├│┼é godziny z jedn─ů grup─ů reklam i niskiej jako┼Ťci tre┼Ťciami reklamowymi. 

Inny mo┼╝e po┼Ťwi─Öci─ç na to wiele godzin, skrupulatnie rozdzielaj─ůc s┼éowa kluczowe i pisz─ůc unikalne reklamy. 

Tym samym mo┼╝na wyt┼éumaczy─ç r├│┼╝nic─Ö w cenach tworzenia i obs┼éugi kampanii w agencjach reklamowych. Przewa┼╝nie ma to odzwierciedlenie w czasie jaki agencja po┼Ťwi─Öca na optymalizacj─Ö Twojej kampanii.

Mo┼╝e si─Ö tak zdarzy─ç, ┼╝e w obu przypadkach kampania b─Ödzie op┼éacalna, jednak┼╝e przy wi─Ökszych nak┼éadach reklamowych mo┼╝na sporo zaoszcz─Ödzi─ç poprzez w┼éa┼Ťciw─ů optymalizacj─Ö. 

W innych przypadkach okaza─ç si─Ö mo┼╝e, ┼╝e dobrze zrobiona kampania jest to by─ç albo nie by─ç dla danej firmy. Warto wtedy skorzysta─ç dobrej agencji, kt├│ra dobrze wykorzysta bud┼╝et i mimo op┼éat agencyjnych przyniesie rentowno┼Ť─ç reklamy.

Mo┼╝esz przetestowa─ç jak dzia┼éa reklama i wsp├│┼épraca z tak─ů agencj─ů wydaj─ůc 100 z┼é netto na reklam─Ö. Warto spr├│bowa─ç:

Szybki start