Koszt klikni臋cia w reklam臋 Google Ads

Google Ads jest systemem reklamowym, gdzie g艂贸wnym modelem rozliczenia jest p艂atno艣膰 za klikni臋cia, okre艣lana cz臋sto skr贸tem CPC (cost per click). 

Dla wielu reklamodawc贸w ten model jest praktyczny i wygodny, gdy偶 p艂acimy za okre艣lony efekt w postaci u偶ytkownika, kt贸ry trafi na nasz膮 witryn臋. 

W przypadku prawid艂owo skonfigurowanych s艂贸w kluczowych mo偶emy m贸wi膰 o u偶ytkowniku, kt贸ry faktycznie poszukuje us艂ugi jak膮 oferujemy. 

Ile za takiego u偶ytkownika musimy zap艂aci膰? Te i szereg innych informacji na temat stawek w systemie Google Ads poruszymy w tym artykule.

Od czego zale偶y stawka za klikni臋cie?

Za klikni臋cie mo偶emy zap艂aci膰 1 z艂, a za chwil臋 za kolejne ju偶 30 gr. 

O co tu chodzi?

Przy r臋cznym ustalaniu stawek nie zap艂acisz na pewno wi臋cej ni偶 Max CPC, kt贸re okre艣lisz na poziomie s艂贸w kluczowych. Mo偶esz okre艣li膰 maksymalne CPC tak偶e bardziej globalnie na poziomie grup reklamowych.

Przewa偶nie jednak za klikni臋cie p艂acimy mniej ni偶 okre艣lone Max CPC.

Dzieje si臋 tak, dlatego 偶e p艂acimy o 1 gr wi臋cej, od konkurenta, kt贸rego reklama znajduje si臋 poni偶ej naszej reklamy. Je艣li nasze ustawione Max CPC to 1 z艂, a konkurent pod nami ma ustawione 70 gr, wtedy zap艂acimy 71 gr.

Opr贸cz maksymalnych stawek za klikni臋cie, istotny dla wysoko艣ci op艂at jest tak偶e wynik jako艣ci. Im lepsze wyniki osi膮gamy tym stawki za klikni臋cie s膮 ni偶sze. Szerzej temat opisali艣my w tym artykule: Kampania Google Ads – czy si臋 op艂aca?

Jak ustala膰 stawki za klikni臋cie?

W艂a艣ciwe okre艣lenie strategii okre艣lania stawek jest kluczowe dla jej sukcesu, zatem jak ustawi膰 stawki, aby dobrze wykorzysta膰 bud偶et?

Je艣li dopiero zaczynasz swoj膮 przygod臋 z reklam膮 to z pewno艣ci膮 nie posiadasz zbyt wielu informacji o ruchu na stronie. Twoim nadrz臋dnym celem powinno by膰 zdobycie jak najwi臋kszej ilo艣ci danych, czyli 艣ci膮gni臋cie na stron臋 jak najwi臋kszej ilo艣ci u偶ytkownik贸w. 

Przyk艂adowo, gdy posiadasz bud偶et wysoko艣ci 20 z艂 dziennie, nie mo偶esz pozwoli膰 sobie na to, aby p艂aci膰 5 z艂 za klikni臋cie. 4 klikni臋cia dziennie to zdecydowanie za ma艂o, aby wyci膮gn膮膰 jakiekolwiek wnioski w do艣膰 kr贸tkim czasie. Im wi臋cej klikni臋膰, tym wi臋cej informacji

Twoja strategia, w pocz膮tkowej fazie kampanii, powinna zatem skupia膰 si臋 na maksymalizacji liczby klikni臋膰 w ramach posiadanego bud偶etu.

Je艣li nie posiadasz jeszcze aktywnej kampanii i chcesz podejrze膰 艣rednie stawki, mo偶esz skorzysta膰 z planera s艂贸w kluczowych, kt贸ry znajdziesz w systemie. Pami臋taj jednak, 偶e realne stawki mog膮 by膰 inne.

Czy ni偶szy koszt klikni臋cia zawsze jest lepszy?

Na to pytanie nie da si臋 odpowiedzie膰 jednoznacznie. Gdy Twoja kampania jest skonfigurowana w podstawowym zakresie, uzyskiwanie mo偶liwie najta艅szych klikni臋膰 wydaje si臋 by膰 najlepszym pomys艂em.

Je艣li natomiast od swojej kampanii oczekujesz szerszych i mierzalnych danych musisz skonfigurowa膰 i warto艣ciowa膰 cele reklamowe.

Mierzenie konwersji

Google Ads w po艂膮czeniu z Google Analytics daje szerokie mo偶liwo艣ci mierzenia cel贸w na stronie. 

Id膮c jeszcze g艂臋biej mo偶esz skorzysta膰 z Google Tag Manager. 

Aby dowiedzie膰 si臋 wi臋cej przeczytaj artyku艂: Google Tag Manager – jak korzysta膰?

Wa偶ne jest to, by mierzy膰 to co faktycznie przynosi warto艣膰 Twojej firmie.

Je艣li klienci dzwoni膮 mierz telefony, je艣li wysy艂aj膮 formularz mierz formularze. 

Te dane pozwol膮 Ci odpowiedzie膰 na pytanie, kt贸re s艂owa kluczowe przynosz膮 najwi臋cej warto艣ci Twojej firmie w ramach wydanych 艣rodk贸w.

Koszt klikni臋cia vs koszt konwersji

Koszt klikni臋cia jest to do艣膰 istotny wska藕nik, ale to koszt konwersji jest prawdziwym prze艂o偶eniem na warto艣膰 biznesow膮. Po pewnym czasie mo偶e si臋 okaza膰, 偶e lepiej b臋dzie wyda膰 1 z艂 na klikni臋cie za s艂owo, kt贸re znacznie lepiej konwertuje, ni偶 10 gr na s艂owo z gorszym wsp贸艂czynnikiem konwersji.

Google Ads to system, w kt贸rym im wi臋cej konwersji chcesz osi膮gn膮膰, tym wi臋cej za pojedyncz膮 konwersj臋 musisz zap艂aci膰. 

Je艣li koszt konwersji wychodzi poza granice rentowno艣ci mo偶esz po prostu zmniejszy膰 stawki. Osi膮gniesz mniej konwersji, ale taniej.

Najwa偶niejsze to sterowa膰 kosztem konwersji, tak aby reklama by艂a op艂acalna. 

Mo偶emy robi膰 to sami, ale nie musimy. 

Automatyczne strategie ustalania stawek

System Google Ads posiada szereg wbudowanych strategii ustalania stawek, kt贸re w spos贸b automatyczny d膮偶膮 do osi膮gni臋cia ustalonego celu. Najpopularniejsze strategie to:

Ulepszone CPC

Jest to najbli偶sza r臋cznemu sterowaniu automatyczna strategia. Opiera si臋 na ustawionych r臋cznie stawkach dla s艂贸w kluczowych, ale w zale偶no艣ci od prawdopodobie艅stwa konwersji stawki s膮 zwi臋kszane b膮d藕 obni偶ane o okre艣lony procent.

Maksymalizacja liczby klikni臋膰

Strategia ta d膮偶y do maksymalnej ilo艣ci klikni臋膰 w ramach ustalonego bud偶etu. 

Jest to dobra strategia dla kampanii na samym starcie lub takich bez skonfigurowanych cel贸w.

Docelowy CPA

Cost per Action czyli strategia oparta na p艂atno艣ci za akcj臋, czyli skonfigurowane wcze艣niej cele. W systemie mo偶na skorzysta膰 ze strategii maksymalizuj膮cych konwersje w ramach bud偶etu, a tak偶e mo偶emy ograniczy膰 stawk臋 pozyskania konwersji.

W systemie Google Ads wprowadzono w 2019 roku mo偶liwo艣膰 przypisania r贸偶nych konwersji do r贸偶nych kampanii, co dodatkowo wzmocni艂o u偶yteczno艣膰 tej strategii.

Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e realnie p艂acimy tu za klikni臋cia, a system jedynie d膮偶y do osi膮gni臋cia okre艣lonej ceny za konwersj臋. 

W przypadku niekt贸rych kampanii Display mo偶emy p艂aci膰 za zrealizowan膮 konwersj臋, ale wymagana jest do tego du偶a ilo艣膰 generowanych konwersji.

Docelowy ROAS

Co kryje si臋 pod tym skr贸tem? Return On Ad Spend, czyli zwrot wydatk贸w na reklam臋. Z tej strategii skorzysta膰 mo偶esz kiedy Twoje cele maj膮 okre艣lon膮 warto艣膰. Warto艣膰 okre艣li膰 mo偶na na poziomie tworzenia konwersji.

W tej strategii okre艣lamy procentowy stosunek przychodu do poniesionych koszt贸w. Przyk艂adowo ROAS 300% oznacza, 偶e kampania b臋dzie d膮偶y膰 do przychodu 300 z艂 na ka偶de wydane 100 z艂. 

Strategia 艣wietnie sprawdza si臋 w sklepach internetowych z aktywnym modu艂em e-commerce, gdzie mierzymy dok艂adne warto艣ci wszystkich transakcji.

Podsumowanie

Stawka za klikni臋cie mo偶e zale偶e膰 od wielu czynnik贸w. Masz te偶 szereg mo偶liwo艣ci do sterowania ni膮. 

W dobie automatyzacji i algorytm贸w ucz膮cych specjali艣ci bardzo cz臋sto korzystaj膮 z automatycznych strategii, ale nie mo偶na przyj膮膰 tego za jedyny s艂uszny wyb贸r. 

Pami臋taj! Aby strategie mog艂y dobrze dzia艂a膰 koniecznie musisz posiada膰 prawid艂owo skonfigurowane konwersje w witrynie.