Pozycjonowanie SEO czy Google Ads?

Je艣li stawiasz sobie teraz to pytanie i zastanawiasz si臋 co wybra膰, musisz wiedzie膰, 偶e nie ma na to jednej prostej odpowiedzi. 

Zale偶y to od wielu czynnik贸w, mi臋dzy innymi od rodzaju Twojego biznesu, potrzeb i funduszy na reklam臋

Je艣li chcesz pozna膰 r贸偶nice oraz wady i zalety jednej i drugiej formy reklamy, zapoznaj si臋 z tym artyku艂em. By膰 mo偶e pomog臋 Ci w podj臋ciu w艂a艣ciwej decyzji lub zdecydujesz si臋 po艂膮czy膰 obie formy reklamy.

Do艣膰 cz臋sto osoby spoza bran偶y, bez zag艂臋bienia si臋 w temat, nie rozr贸偶niaj膮 tych dw贸ch poj臋膰.

M贸wi膮c 鈥chcemy pozycjonowa膰 stron臋鈥 w g艂owie maj膮 reklamy, kt贸re widz膮 na pierwszych pozycjach wyszukiwarki.

Osoby prowadz膮ce dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 chc膮 po prostu zwi臋kszy膰 widoczno艣膰 swojej firmy w Internecie, poprzez wy艣wietlanie si臋 na wysokich pozycjach w wyszukiwarce i nie wa偶ne w jaki spos贸b to nast膮pi. 

Obie formy reklamy d膮偶膮 do zrealizowania tego celu, jednak偶e w nieco inny spos贸b. 

Wyja艣nijmy zatem czym jest pozycjonowanie i reklama Google Ads.

Zanim zaczniemy zobaczmy jak wygl膮daj膮 wyniki wyszukiwania dla przyk艂adowej frazy 鈥渂iuro rachunkowe warszawa鈥.

Pozycjonowanie SEO a Google Ads

Pierwsze dwa wyniki u g贸ry oznaczone czarnym napisem 鈥淩eklama鈥 to reklamy Google Ads

Poni偶ej w przypadku wyszukiwa艅 lokalnych z uwzgl臋dnieniem miasta lub dzielnicy wyniki przedstawiaj膮 cz臋sto map臋 oraz wizyt贸wki najbardziej trafnych firm wed艂ug Google.

Jeszcze ni偶ej znajduje si臋 organiczny (naturalny) wynik wyszukiwania z linkiem (odsy艂aczem) prowadz膮cym do strony internetowej.

Linki sponsorowane Google Ads oraz wyniki organiczne wygl膮daj膮 tak naprawd臋 bardzo podobnie, ale znajduj膮 si臋 w tam na podstawie zupe艂nie innych dzia艂a艅.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to zbi贸r czynno艣ci na witrynie i poza ni膮 prowadz膮cych do osi膮gni臋cia lepszych organicznych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak to dzia艂a?

Google posiada swoje algorytmy, na bazie kt贸rych ocenia warto艣膰 witryny i na jej podstawie okre艣la gdzie w wynikach wyszukiwania znajdzie si臋 dana strona przy wyszukiwaniu danej frazy. 

Mimo, i偶 dok艂adne dzia艂anie algorytmu nie jest znane, wiadomo, 偶e strona powinna mo偶liwie najlepiej odpowiada膰 na wpisan膮 fraz臋 w wyszukiwark臋, a tak偶e powinna by膰 po prostu komfortowa w u偶ytkowaniu dla jej u偶ytkownik贸w.

Jakie jeszcze cechy posiada warto艣ciowa strona internetowa?

  • zawiera przydatne, unikalne i warto艣ciowe tre艣ci
  • zawiera prost膮 nawigacj臋, dzi臋ki kt贸rej mo偶na szybko odnale藕膰 po偶膮dane tre艣ci
  • jest dostosowana do r贸偶nych urz膮dze艅, czyli daje mo偶liwo艣膰 wygodnego przegl膮dania tre艣ci na komputerze, telefonie i tablecie
  • jest zoptymalizowana i otwiera si臋 szybko na ka偶dym urz膮dzeniu

Pozycjonowanie zatem w du偶ym uproszczeniu jest dzia艂aniem, przez kt贸re Twoja witryna b臋dzie lepiej oceniana przez algorytmy Google, a co za tym idzie b臋dzie bardziej warto艣ciowa r贸wnie偶 dla j膮 odwiedzaj膮cych.

Jak przeprowadza si臋 pozycjonowanie strony? 

Pozycjonerzy na bazie podanych oficjalnych informacji od Google, a tak偶e w艂asnych do艣wiadcze艅 znaj膮 du偶膮 cz臋艣膰 wytycznych, kt贸re brane s膮 pod uwag臋 przy ocenie witryny, zatem pozostaje wprowadzi膰 je w 偶ycie. 

Pozycjonowanie zaczynamy wi臋c od audytu SEO (Search Engine Optimization czyli optymalizacja witryny pod wyszukiwark臋). 

W procesie tym cz臋sto sprawdzanych jest ponad 200 element贸w witryny. S膮 to g艂贸wnie prace techniczne wykonywane przez programist臋 i webdevelopera.

Nast臋pne czynno艣ci polegaj膮 na budowaniu warto艣ci witryny poprzez tworzenie warto艣ciowego contentu. Na stron臋 pisane s膮 warto艣ciowe tre艣ci, kt贸re b臋d膮 przydatne dla u偶ytkownik贸w, czyli przewa偶nie odpowiadaj膮ce najbardziej popularne pytania w danej bran偶y.

Pozycjonowanie to tak偶e pozyskiwanie link贸w z innych witryn, czyli link building oraz budowanie sieci linkowania wewn膮trz witryny. Odno艣niki z innych witryn niejako utwierdzaj膮 Google w przekonaniu, 偶e Twoja witryna jest warto艣ciowa, poniewa偶 naturalnie ludzie lubi膮 dzieli膰 si臋 warto艣ciowym contentem. 

Linkowanie wewn臋trzne natomiast sprawia, 偶e nawigacja po stronie jest szybsza i prostsza, co jest tak偶e doceniane przez Google.

Co to jest reklama Google Ads?

Google Ads to reklamy p艂atne wy艣wietlane mi臋dzy organicznymi wynikami wyszukiwania, s膮 to tak zwane linki sponsorowane

Cho膰 Google Ads daje mo偶liwo艣膰 wy艣wietlania reklam r贸wnie偶 poza wyszukiwark膮 w formie graficznej, to w artykule tym, gdzie nawi膮zujemy do pozycjonowania, skupimy si臋 tylko na reklamach w wynikach wyszukiwania.

Jak zacz膮膰 wy艣wietla膰 takie reklamy? 

Reklamami tego typu mo偶e zarz膮dza膰 ka偶dy – wystarczy do tego celu posiadanie firmy oraz bud偶etu na reklam臋. 

Aby zacz膮膰 nale偶y za艂o偶y膰 konto Google Ads,  podpi膮膰 kart臋 p艂atnicz膮 i skonfigurowa膰 kampani臋. 

Nast臋pny krok to dodanie s艂贸w kluczowych oraz napisanie reklam.

System Google Ads daje mo偶liwo艣膰 szybkiego uruchomienia reklam, jednak jest to te偶 rozbudowane narz臋dzie z mn贸stwem opcji konfiguracyjnych. 

Jedna kampania mo偶e by膰 bardziej skuteczna od innej, w艂a艣nie ze wzgl臋du na mnogo艣膰 ustawie艅. Ka偶de wy艣wietlenie reklamy to aukcja, kt贸ra odbywa si臋 przez u艂amek sekundy przed wy艣wietleniem wynik贸w. 

Codziennie odbywaj膮 si臋 miliardy takich aukcji, co chwile zmieniaj膮 si臋 stawki. 

Jest to rynek jak Gie艂da Papier贸w Warto艣ciowych czy Forex, tylko zmienn膮 jest stawka za klikni臋cie.

R贸偶nice mi臋dzy pozycjonowaniem i reklam膮 Google Ads

Wiemy ju偶, 偶e obie us艂ugi d膮偶膮 do wy艣wietlania oferty Twojej firmy na wysokich pozycjach – jakie s膮 zatem zasadnicze r贸偶nice mi臋dzy nimi?

Czas oczekiwania na efekty

Pierwsz膮 zasadnicz膮 r贸偶nic膮 jest czas jaki musimy czeka膰 na efekty

W przypadku reklam Google Ads jest to suma czasu jaki zak艂adamy konto i tworzymy kampani臋. 

Google do艣膰 sprawnie krok po kroku przeprowadza nas przez ten proces. 

P贸藕niej jeszcze chwila na zatwierdzenie i mo偶emy zacz膮膰 wy艣wietla膰 reklam臋. 

Dla wprawionej osoby w agencji reklamowej jest to kilkana艣cie minut, wi臋c po podj臋ciu decyzji o ch臋ci reklamowania si臋 do wy艣wietlania reklam mo偶e min膮膰 naprawd臋 ma艂o czasu

Jak wygl膮da to w przypadku pozycjonowania? 

Wy偶ej wspomina艂em, i偶 d膮偶ymy tu do zwi臋kszenia warto艣ci witryny w oczach Google, co jest d艂u偶szym procesem roz艂o偶onym w czasie

O ile pierwsze efekty, w postaci kilku nowych u偶ytkownik贸w, mog膮 przyj艣膰 ju偶 po kilku dniach, to im bli偶ej b臋dziemy najlepszych pozycji, tym zmiany b臋d膮 przychodzi膰 wolniej. 

Na szcz臋艣cie mo偶emy skupi膰 si臋 na posiadaniu wielu fraz niszowych, pozbawionych konkurencji.

Za co p艂acisz w pozycjonowaniu i Google Ads?

Reklama Google Ads to rodzaj reklamy efektywno艣ciowej. Daje szereg modeli rozlicze艅, z kt贸rych najpopularniejszym jest model p艂atno艣ci za klikni臋cie CPC (Cost per Click).

Od czego zale偶y stawka za klikni臋cie?

Zale偶y ona po艣rednio od konkurencji, czyli aby reklamy si臋 wy艣wietla艂y nale偶y ustawi膰 stawki zbli偶one do firm konkurencyjnych.

Drugim wa偶nym czynnikiem jest wynik jako艣ci, czyli czynnik rankingowy, kt贸ry w po艂膮czeniu ze stawk膮 za klikni臋cie powoduje wy艣wietlenie reklamy na konkretnej pozycji.

Twoja reklama powinna pasowa膰 do wyszukiwanego s艂owa, powinna by膰 dobrze klikalna, a strona powinna odpowiada膰 na zapytanie i szybko dzia艂a膰. 

Przy ka偶dym wyszukiwaniu te aspekty s膮 brane pod uwag臋 i otrzymujesz ranking reklamy, z kt贸rym wchodzisz do aukcji. Temat jest do艣膰 rozbudowany. Mo偶esz o tym poczyta膰 szerzej tutaj [Koszt klikni臋cia w reklam臋 Google Ads] i tutaj: [Kampania Google Ads – czy si臋 op艂aca?]

Stworzenie kampanii, kt贸ra b臋dzie mia艂a doskona艂e wyniki z niskimi(na tle konkurencji) stawkami jest czasoch艂onna i wymaga du偶ego do艣wiadczenia

Cz臋sto bardziej op艂aca si臋 zleci膰 wykonanie certyfikowanym specjalistom w agencji reklamowej.

Za co p艂acimy pozycjonerowi?

Wiemy ju偶 jakie czynno艣ci wykonuj膮 pozycjonerzy. Cz臋sto te czynno艣ci wykonuje kilka os贸b r贸偶nych specjalno艣ci. Mamy osoby techniczne, mamy copywriter贸w. Kto艣 te偶 musi by膰 g艂ow膮 ca艂ego procesu. G艂贸wnym kosztem s膮 zatem wynagrodzenia za prac臋. 

R贸wnie偶 w przypadku zewn臋trznego link buildingu, 艣wiadomi wydawcy nie umieszcz膮 za darmo linku do naszej strony na swojej witrynie, wi臋c za dodanie jak i utrzymanie takich link贸w nale偶y zap艂aci膰.

Mierzenie efekt贸w kampanii

Jedna z najwa偶niejszych rzeczy w reklamie to mierzenie jej skuteczno艣ci.

Google dok艂ada wszelkich stara艅, aby reklamy Google Ads dawa艂y doskona艂e mo偶liwo艣ci mierzenia r贸偶nych konwersji. 

Cho膰by w przypadku pomiaru telefon贸w do Twojej firmy w reklamie p艂atnej Google daje w艂asne, bezp艂atne narz臋dzie do dynamicznej podmiany numeru na stronie

Chc膮c wykona膰 takie pomiary w przypadku ruchu organicznego musieliby艣my skorzysta膰 z dodatkowego (najcz臋艣ciej p艂atnego) narz臋dzia, wi臋c ten element dzia艂a na plus reklam Google Ads.

Zmiany na stronie

Tworzysz swoj膮 wymarzon膮 stron臋 internetow膮, wszystko Ci si臋 podoba i nie chcesz wprowadza膰 偶adnych zmian?

Zlecaj膮c pozycjonowanie strony okazuje si臋 偶e pozycjoner chce doda膰 kilka podstron, zdj臋膰 czy dodatkowy tekst lub usun膮膰 jakie艣 elementy witryny.

Musisz liczy膰 si臋 z tym, 偶e strona powinna by膰 dostosowana do wytycznych i rozbudowywana zgodnie z zasadami SEO. 

Ograniczone jest te偶 Twoje pole do samodzielnych zmian. Na wyniki pozycjonowania czasem wp艂ywaj膮 drobne szczeg贸艂y, dlatego bez wiedzy firmy pozycjonuj膮cej, nie powinno si臋 wprowadza膰 偶adnych zmian na stronie. 

Prowadz膮c kampani臋 Google Ads masz wi臋ksz膮 swobod臋 je艣li chodzi o zmiany na stronie. Musisz uwa偶a膰 tylko na zmiany adres贸w URL.

Urlop w kampanii

Do艣膰 istotn膮 zalet膮 reklam Google Ads jest mo偶liwo艣膰 ich zatrzymania w dowolnym momencie

Odpoczynek jest naturalnym efektem ci臋偶kiej pracy w Twojej firmie. 

Kiedy przychodzi sezon urlopowy klikasz 鈥淧auza鈥 i Twoja oferta znika z Internetu. 

Mo偶esz te偶 zmniejszy膰 bud偶et, aby reklam nie wy艂膮cza膰 ca艂kowicie. 

W przypadku naturalnych wynik贸w wyszukiwania nie jest to ju偶 tak proste i Twoja firma powinna by膰 przygotowana na ci膮g艂y dop艂yw klient贸w. Mo偶e Ci臋 te偶 spotka膰 tak zwana kl臋ska urodzaju, czyli dop艂yw klient贸w, z kt贸rymi nie b臋dziesz w stanie nic zrobi膰. 

Co prawda mo偶na wyindeksowa膰 stron臋, ale mo偶e si臋 to okaza膰 ryzykowne dla jej pozycji.

Rentowno艣膰 reklamy

Na tym polu w wielu bran偶ach wygra pozycjonowanie. Oczywi艣cie jak zwykle zale偶y to od wielu czynnik贸w, ale reklama Google Ads nie nale偶y do najta艅szych. 

Cz臋sto w pierwszych tygodniach, kiedy optymalizujemy kampanie dzia艂a na granicach rentowno艣ci.

Pozycjonowanie po kilku miesi膮cach osi膮ga cz臋sto du偶o lepszy stosunek wydatk贸w do przychodu ni偶 reklama Google Ads.

Czy istnieje synergia mi臋dzy pozycjonowaniem i Google Ads

Jedna i druga forma reklamy ma niew膮tpliwie swoje plusy i minusy. 

Zadajmy sobie pytanie czy jest jaka艣 zale偶no艣膰 mi臋dzy obiema us艂ugami?

Do艣膰 cz臋sto te偶 s艂yszymy od od klient贸w pytanie: 鈥czy Google Ads wp艂ywa na pozycjonowanie?

Nie ma 偶adnej udowodnionej zale偶no艣ci mi臋dzy posiadanymi reklamami Google Ads, a pozycj膮 organiczn膮. Je艣li zastanawiasz si臋 nad uruchomieniem reklam z my艣l膮 o tym, 偶e Google lepiej potraktuje Twoje wyniki organiczne – nie r贸b tego.

Kiedy na temat pozycjonowania i Google Ads spojrzymy w inny spos贸b okazuje si臋 偶e pewne czynno艣ci powoduj膮 lepsz膮 skuteczno艣膰 po obu stronach.

Sprawd藕my na co patrzy Google w ramach oceniania witryny w obu formach reklamy:

Teksty

Dobry i wyczerpuj膮cy tekst na temat tego co oferujesz jest wr臋cz konieczny, aby m贸c my艣le膰 o wysokich pozycjach w wynikach organicznych. 

W Google Ads, w ramach oceny strony do wyniku jako艣ci, brane jest pod uwag臋 to w jaki spos贸b Twoja strona odpowiada na zapytanie. 

Rozbudowany tekst na pewno zwi臋kszy prawdopodobie艅stwo lepszej oceny. 

Struktura strony

Je艣li chcemy, aby nasza witryna dobrze opisywa艂a nasz膮 us艂ug臋 nie wrzucimy wszystkich tekst贸w na jedn膮 stron臋, gdy偶 by艂oby to nieczytelne. 

Pozycjonowanie zatem troch臋 wymusza tworzenie kolejnych podstron, aby na stronie by艂 艂ad i porz膮dek.

Zgodnie z zaleceniami Google Ads, zamiast kierowa膰 u偶ytkownik贸w na stron臋 g艂贸wn膮, powinni艣my kierowa膰 u偶ytkownik贸w na stron臋, kt贸ra najlepiej odpowiada na zapytania w ramach danej grupy reklam.

Dzi臋ki budowie dodatkowych podstron w ramach us艂ugi pozycjonowania, mamy tak偶e szersze mo偶liwo艣ci kierowania reklam p艂atnych, dzi臋ki czemu z pewno艣ci膮 otrzymamy lepsze wyniki jako艣ci.

Pr臋dko艣膰

Pr臋dko艣膰 strony jest jednym z czynnik贸w rankingowych pozycjonowania. 

Kto z nas lubi chodzi膰 po wolno dzia艂aj膮cych witrynach? Raczej nikt. 

Google stawia na piedestale komfort u偶ytkownik贸w i dobra optymalizacja czasu wczytywania witryny daje lepsze pozycje organiczne jak i lepsze wyniki jako艣ci w Google Ads

艁atwo艣膰 obs艂ugi oraz UX

Niska pr臋dko艣膰, brak mo偶liwo艣ci intuicyjnego poruszania si臋 po witrynie, problemy ze znalezieniem tego czego szukamy stanowi膮 przeszkod臋 do wysokich pozycji organicznych tak jak i dla dobrych wynik贸w jako艣ci.

Podsumowanie

Pozycjonowanie i Google Ads, cho膰 razem dotycz膮 wyszukiwarki Google, cz臋sto dostarczaj膮 inny ruch, wi臋c mo偶na je potraktowa膰 jako odr臋bne kana艂y.

Reklama Google Ads wybierana jest przez przedsi臋biorc贸w g艂贸wnie ze wzgl臋du na b艂yskawiczny efekt. Nie jest to zdecydowanie reklama najta艅sza.

Pozycjonowanie, cho膰 d艂u偶ej czekamy na efekty, cz臋sto mo偶e poszczyci膰 si臋 lepszym zwrotem z inwestycji po up艂ywie kilku miesi臋cy.

Je艣li bud偶et Twojej firmy na to pozwala zdecydowanie polecam Ci po艂膮czenie obu form reklamy, gdy偶 maj膮 ze sob膮 ca艂kiem sporo wsp贸lnego i po艂膮czone mog膮 da膰 艣wietn膮 optymalizacj臋 kampanii Google Ads, a co za tym idzie ni偶sze koszty klikni臋膰.

Je艣li nie posiadasz bud偶etu marketingowego na obie formy reklamy, mam nadziej臋, 偶e zdobyte informacje pomog膮 Ci w podj臋ciu w艂a艣ciwej decyzji.